Dit barns sociale udvikling og trivsel

På Tranbjergskolen vil vi gerne lære vores elever at indgå i fællesskabet.

Det arbejde understøtter vi f.eks. ved at:

• Pædagogerne har en aktiv rolle i undervisningen i indskolingen.
    • De større elever har venskabsordninger med de yngre elever, for eksempel er elever på mellemtrinet legepatrulje og ’læseheste’ for de mindre børn.
    • I både indskoling og udskoling holder vi fællessamlinger og fagdage, hvor vi arbejder på tværs af klasser.
    • Forældrene har en aktiv rolle i at styrke fællesskabet og elevernes sociale udvikling og trivsel via vores forældreorganisation TiT (Trivsel for alle i Tranbjerg). Læs mere om TiT i pjecen her.

Hvis et barn har særlige udfordringer, samarbejder vi med forældrene og PPR (PædagogiskPsykologiskRådgivning).

PPR tilbyder Åben Rådgivning til forældre i Aarhus Kommune. Som forælder bliver man indimellem bekymret for sit barn. For det meste forsvinder bekymringerne af sig selv, men nogle gange fortsætter de. PPR tilbyder derfor åben anonym rådgivning, hvor du som forælder kan få drøftet dine bekymringer med professionelle uden, at det bliver registreret.

Åben Rådgivning vedrørende tale og sprog for skolebørn. Er du bekymret for dit barns talesprog fx udtale, stemmebrug og stammen, kan du få rådgivning fra talehørekonsulenter. Du kan læse mere om, hvem der kan deltage i Åben Rådgivning, og hvad I kan tale om, i pjecerne, som du finder her på siden:

Åben rådgivning

I Tranbjergskolens antimobbestrategi har vi konkrete anvisninger, som vi bruger, hvis fællesskabet udfordrer. Du kan læse strategien her:

Sidst opdateret: 21. november 2023